Page 30 - Sielunpeili 6/2021
P. 30

Sielunnukke vie




          vaeltavan sielun kotiin





          Sielunnukke konkretisoi              mättä ole vastaanotolle tullut ihminen, vaan   seen. Koivu edustaa viattomuutta, puhtautta
                                                  Hedda Retun hoidettava ei aina välttä-
                                                                                     ja paranemista. Mänty parantaa voimak-
          sielusta puuttuvaa osaa ja           se saattaa olla henkimaailmasta tullut vael-  kaasti ja antaa voimaa. Se on antiseptinen
          kipua, mutta myös suojaa             tava sielu.                           ja puhdistava. Tervaleppä ja harmaaleppäkin,
                                                  –  Välitilaan jääneet sielut tulevat tykö.
                                                                                     on vahva naisten puu ja hyvä siirtymäriit-
          kadonnutta sielunosaa ja             Niitä voi näkyä siellä täällä, vaikka metsässä   tien puu, esimerkiksi kun on vaihdevuodet,
          auttaa sitä löytämään tien           tai joskus kaupungillakin. Teen sielunnuken   naimisiinmeno, lapsen saaminen tai kuukau-
                                                                                     tisten alkaminen.
                                               näyn mukaan, vaikkei nukke tulisi kellekään
          takaisin kotiin.                     ihmiselle, vaan näyttäytyneelle sielulle, joka   –  Kaatuneita, eri-ikäisiä puita löytyy riit-
                                               ei halua jäädä tänne.                 tävästi luonnosta. Kasvaviin puihin en halua
          Teksti: Liisa Airaksinen                Parisen vuotta sitten eräänä opetuspäi-  eikä tarvitsekaan koskea. Täällä Emäsalossa
          Kuvat: Parantola Mana                vänä, joita Parantola Manassa pidetään ker-  on paljon vanhoja honkia. Niiden harmaa,
                                               ran kuukaudessa, Susanna Lendieranilla oli   maatunut runko tuo ihan oman ulottuvuu-
              tämerensuomalaisen kansanperinteen   mukanaan luettelo Saksassa pidetyn sama-  tensa nuken sielukkuuteen, Hedda Retu
              mukaan sielunmenetyksiä tapahtuu, kun   nistisen näyttelyn esineistöstä. Selatessaan   kertoo.
              ihminen säikähtää, pelästyy tai pelkää   näyttelyluetteloa Hedda Retun silmiin osui   –  Materiaalin valinta on aina harkittu,
          Ijotakin niin paljon, että hänen sielustaan   puunukkeja.                  ei ehkä älyllisesti, vaikka tunnenkin puu-
          irtoaa osa.                             –  Kun katsoin nukkeja, minusta tuntui,   materiaalien energeettiset vaikutukset, vaan
             –  Sielunnukke on keskeinen osa teke-  että tunsin ne. Se oli kouriintuntuva ilmen-  tuntumalla, että tämä puu kuuluu juuri tähän
          määni sielunpalautushoitoa. Nuken avulla   tymä siitä, mitä tässä ajassa liikkuu ja mitä   nukkeen.
          hoidettava  luo  suhdetta  puuttuvaan  sie-  myyttisen ajan maailmasta tulee tähän päi-
          lunosaansa, jotta se pääsee takaisin hänen   vään.                           Myyttinen aika ohjaa
          luokseen,  sanoo  sielunpalauttaja  ja  sie-  Nuket kolahtivat Hedda Retuun voimalla.
          lunnukketaiteilija Hedda Retu Parantola   Hän rupesi heti rakentamaan ensimmäistä   Oksistosta syntyy mahdollisesti kädet tai
          Manasta. Porvoon Emäsalossa toimivassa   sielunnukkeaan yhdelle psykoterapia-asi-  toinen käsi ja oksanhaaroista jalat. Puunrun-
          parantolassaan hän tekee sielunpalautus-  ja   akkaalleen, jolla oli lapsettomuuden kipua.   gon rei’istä hahmottuu usein kasvot, joiden
          energiahoitoja sekä erilaisia kansanparan-  Pariskunta toivoi kovasti lasta.   ympärille Hedda Retu lähtee rakentamaan
          nus-  ja saunahoitoja. Hedda Retu on rekis-  –  Tein lapsesta pienen nuken, jota he   hahmoa. Puuosaan hän ei lisää mitään. Jotkut
          teröinyt nimet Sielunnukke ja Haltijanukke   alkoivat käyttää omissa rituaaleissaan. Ih-  voivat olla pelkkiä puupökkelöitä, joilla on
          sielunhoitokäyttöön ja taide-esineiksi.  misellä itsellään on sisäinen tieto siitä, miten   kasvot ja vaatetus.
             Lisäksi Hedda Retu pitää yhdessä luon-  hän nukkea käyttää. Sain nukesta hyvää pa-  –  Erityisesti silloin, kun sielunnukkea
          nonpalauttaja ja -nostattaja Susanna Len-  lautetta, ja nukkeja alkoi syntyä hoidollisiin   käytetään lapsuudenaikaisten haavojen hoi-
          dieran kanssa muun muassa itkuvirsi-  ja   tarkoituksiin.                  dossa, siinä on jossakin kohtaa useampia
          kipulaulukursseja sekä niin kutsuttuja energy                              pieniä kasvoja, piilossa ja suojassa julkisi-
          medicine-kursseja, jotka pohjautuvat kas-  Matkalle tuonpuoleiseen         vulta. Se kertoo vertauskuvallisesti siitä, että
          veihin.                                                                    irronneet sielunosat ovat olemassa, mutta
             –  Oppimis-  ja kasvumatkani jatkuu yhä,   Sielunnukkeperinne tulee hanteilta (Hanti-  piilossa vaatetuksen alla. Nukke on ihmisen
          ja Susanna on edelleen opettajani. Toimimme   Mansia), joka on Siperiassa elävä suomalais-  kaltainen. Vaikka ihmisen julkisivu näyttää
          opettaja-kisälli-suhteessa. Tässä työssä ei   ugrilainen kansa. Nykyään käytetään termiä   olevan kunnossa, eikä haava-alue näy, se on
          oikeastaan koskaan tule valmiiksi. Kronolo-  itämerensuomalainen.          silti olemassa.
          gisesti Susanna on minua vuoden nuorempi,   –  Hantit laittoivat puunuken vainajan   Vuolemalla kasvot saavat ilmettä, joka
          mutta kokemuksellisesti huomattavasti van-  mukaan, jolloin tuonpuoleiseen siirtyvän   kertoo sielun luonteesta ja laadusta. Vaate-
          hempi. Päivätyössäni psykoterapeuttina olen   ei tarvinnut matkustaa yksin, Hedda Retu   tus syntyy kierrätysmateriaaleista tai Hedda
          nuoremmille terapeuteille se vanhempi työn-  kertoo.                       Retu tekee vaatteet virkkaamalla tai kuto-
          ohjaaja.                                Sielunnuket hän tekee puusta. Puu mate-  malla.
                                               riaalina ohjaa hänen tekemistään.       –  Virkkaaminen ja kutominen on tie-
             Sielunnukke kolahti heti             –  Eri puulajeilla on erilainen energia, ja   tyllä tavalla meditatiivista. Kun virkkaan
                                               sen kautta erilainen hoitava vaikutus. Aina   tai kudon yksinkertaista, suoraa neulosta,
          Sielunpalautus-  ja sielunhoitotyössä sielun-  en valikoi ensin puuta, vaan lähden liikkeelle   prosessi kuljettaa minua myyttisessä ajassa.
          nukke tulee mukaan hoitoprosessiin. Hedda   nuken vaatetuksesta, kun näen, millainen   Sen aikana nousee syvää sieluntason tietoa
          Retu kuvaa sielunnuken ja haltijanuken funk-  sielu siellä kuljeskelee.    joko ihmisestä kenelle teen nukkea tai nuken
          tiota ja energiaa hieman erilaisiksi. Sielun-  Kuusi on yöpuolen puulaji suruun ja hai-  laadusta, jolloin tieto latautuu nukkeen.
          nukella hoidetaan symbolisesti kadonnutta   keuteen. Samalla se on feminiininen puu ja   Kaikki Hedda Retun tekemät nuket eivät
          sielunosaa. Haltijanukke taas on suojelija,   sopii sellaisen nuken valmistukseen, jota   tule suoraan hoitokäyttöön, vaan hänellä on
          voimanantaja ja puolustaja.          käytetään vaikkapa menetyksen työstämi-  niitä hyllyssä ja esillä Parantola Manassa.

                                                               30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35