Page 30 - Sielunpeili 6/2021
P. 30
Sielunnukke vie
vaeltavan sielun kotiin
Sielunnukke konkretisoi mättä ole vastaanotolle tullut ihminen, vaan seen. Koivu edustaa viattomuutta, puhtautta
Hedda Retun hoidettava ei aina välttä-
ja paranemista. Mänty parantaa voimak-
sielusta puuttuvaa osaa ja se saattaa olla henkimaailmasta tullut vael- kaasti ja antaa voimaa. Se on antiseptinen
kipua, mutta myös suojaa tava sielu. ja puhdistava. Tervaleppä ja harmaaleppäkin,
– Välitilaan jääneet sielut tulevat tykö.
on vahva naisten puu ja hyvä siirtymäriit-
kadonnutta sielunosaa ja Niitä voi näkyä siellä täällä, vaikka metsässä tien puu, esimerkiksi kun on vaihdevuodet,
auttaa sitä löytämään tien tai joskus kaupungillakin. Teen sielunnuken naimisiinmeno, lapsen saaminen tai kuukau-
tisten alkaminen.
näyn mukaan, vaikkei nukke tulisi kellekään
takaisin kotiin. ihmiselle, vaan näyttäytyneelle sielulle, joka – Kaatuneita, eri-ikäisiä puita löytyy riit-
ei halua jäädä tänne. tävästi luonnosta. Kasvaviin puihin en halua
Teksti: Liisa Airaksinen Parisen vuotta sitten eräänä opetuspäi- eikä tarvitsekaan koskea. Täällä Emäsalossa
Kuvat: Parantola Mana vänä, joita Parantola Manassa pidetään ker- on paljon vanhoja honkia. Niiden harmaa,
ran kuukaudessa, Susanna Lendieranilla oli maatunut runko tuo ihan oman ulottuvuu-
tämerensuomalaisen kansanperinteen mukanaan luettelo Saksassa pidetyn sama- tensa nuken sielukkuuteen, Hedda Retu
mukaan sielunmenetyksiä tapahtuu, kun nistisen näyttelyn esineistöstä. Selatessaan kertoo.
ihminen säikähtää, pelästyy tai pelkää näyttelyluetteloa Hedda Retun silmiin osui – Materiaalin valinta on aina harkittu,
Ijotakin niin paljon, että hänen sielustaan puunukkeja. ei ehkä älyllisesti, vaikka tunnenkin puu-
irtoaa osa. – Kun katsoin nukkeja, minusta tuntui, materiaalien energeettiset vaikutukset, vaan
– Sielunnukke on keskeinen osa teke- että tunsin ne. Se oli kouriintuntuva ilmen- tuntumalla, että tämä puu kuuluu juuri tähän
määni sielunpalautushoitoa. Nuken avulla tymä siitä, mitä tässä ajassa liikkuu ja mitä nukkeen.
hoidettava luo suhdetta puuttuvaan sie- myyttisen ajan maailmasta tulee tähän päi-
lunosaansa, jotta se pääsee takaisin hänen vään. Myyttinen aika ohjaa
luokseen, sanoo sielunpalauttaja ja sie- Nuket kolahtivat Hedda Retuun voimalla.
lunnukketaiteilija Hedda Retu Parantola Hän rupesi heti rakentamaan ensimmäistä Oksistosta syntyy mahdollisesti kädet tai
Manasta. Porvoon Emäsalossa toimivassa sielunnukkeaan yhdelle psykoterapia-asi- toinen käsi ja oksanhaaroista jalat. Puunrun-
parantolassaan hän tekee sielunpalautus- ja akkaalleen, jolla oli lapsettomuuden kipua. gon rei’istä hahmottuu usein kasvot, joiden
energiahoitoja sekä erilaisia kansanparan- Pariskunta toivoi kovasti lasta. ympärille Hedda Retu lähtee rakentamaan
nus- ja saunahoitoja. Hedda Retu on rekis- – Tein lapsesta pienen nuken, jota he hahmoa. Puuosaan hän ei lisää mitään. Jotkut
teröinyt nimet Sielunnukke ja Haltijanukke alkoivat käyttää omissa rituaaleissaan. Ih- voivat olla pelkkiä puupökkelöitä, joilla on
sielunhoitokäyttöön ja taide-esineiksi. misellä itsellään on sisäinen tieto siitä, miten kasvot ja vaatetus.
Lisäksi Hedda Retu pitää yhdessä luon- hän nukkea käyttää. Sain nukesta hyvää pa- – Erityisesti silloin, kun sielunnukkea
nonpalauttaja ja -nostattaja Susanna Len- lautetta, ja nukkeja alkoi syntyä hoidollisiin käytetään lapsuudenaikaisten haavojen hoi-
dieran kanssa muun muassa itkuvirsi- ja tarkoituksiin. dossa, siinä on jossakin kohtaa useampia
kipulaulukursseja sekä niin kutsuttuja energy pieniä kasvoja, piilossa ja suojassa julkisi-
medicine-kursseja, jotka pohjautuvat kas- Matkalle tuonpuoleiseen vulta. Se kertoo vertauskuvallisesti siitä, että
veihin. irronneet sielunosat ovat olemassa, mutta
– Oppimis- ja kasvumatkani jatkuu yhä, Sielunnukkeperinne tulee hanteilta (Hanti- piilossa vaatetuksen alla. Nukke on ihmisen
ja Susanna on edelleen opettajani. Toimimme Mansia), joka on Siperiassa elävä suomalais- kaltainen. Vaikka ihmisen julkisivu näyttää
opettaja-kisälli-suhteessa. Tässä työssä ei ugrilainen kansa. Nykyään käytetään termiä olevan kunnossa, eikä haava-alue näy, se on
oikeastaan koskaan tule valmiiksi. Kronolo- itämerensuomalainen. silti olemassa.
gisesti Susanna on minua vuoden nuorempi, – Hantit laittoivat puunuken vainajan Vuolemalla kasvot saavat ilmettä, joka
mutta kokemuksellisesti huomattavasti van- mukaan, jolloin tuonpuoleiseen siirtyvän kertoo sielun luonteesta ja laadusta. Vaate-
hempi. Päivätyössäni psykoterapeuttina olen ei tarvinnut matkustaa yksin, Hedda Retu tus syntyy kierrätysmateriaaleista tai Hedda
nuoremmille terapeuteille se vanhempi työn- kertoo. Retu tekee vaatteet virkkaamalla tai kuto-
ohjaaja. Sielunnuket hän tekee puusta. Puu mate- malla.
riaalina ohjaa hänen tekemistään. – Virkkaaminen ja kutominen on tie-
Sielunnukke kolahti heti – Eri puulajeilla on erilainen energia, ja tyllä tavalla meditatiivista. Kun virkkaan
sen kautta erilainen hoitava vaikutus. Aina tai kudon yksinkertaista, suoraa neulosta,
Sielunpalautus- ja sielunhoitotyössä sielun- en valikoi ensin puuta, vaan lähden liikkeelle prosessi kuljettaa minua myyttisessä ajassa.
nukke tulee mukaan hoitoprosessiin. Hedda nuken vaatetuksesta, kun näen, millainen Sen aikana nousee syvää sieluntason tietoa
Retu kuvaa sielunnuken ja haltijanuken funk- sielu siellä kuljeskelee. joko ihmisestä kenelle teen nukkea tai nuken
tiota ja energiaa hieman erilaisiksi. Sielun- Kuusi on yöpuolen puulaji suruun ja hai- laadusta, jolloin tieto latautuu nukkeen.
nukella hoidetaan symbolisesti kadonnutta keuteen. Samalla se on feminiininen puu ja Kaikki Hedda Retun tekemät nuket eivät
sielunosaa. Haltijanukke taas on suojelija, sopii sellaisen nuken valmistukseen, jota tule suoraan hoitokäyttöön, vaan hänellä on
voimanantaja ja puolustaja. käytetään vaikkapa menetyksen työstämi- niitä hyllyssä ja esillä Parantola Manassa.
30